-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12584 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

اگر كسي نذر كند و نذر خود را ادا ننمايد در صورت داشتن كفاره مقدار آن چگونه معين مي گردد؟



اول اينكه در پرسش از مسائل فقهي مناسبتر آنست كه مرجع تقليد خويش را معرفي بفرماييد، تا در مراجعه به آراء ايشان، پاسخ دقيقتر خدمتتان عرضه شود.

نكتة دوم مربوط به موضوع سؤالتان مي شود. دقت بفرماييد تحقق نذر كه عهدي ميان انسان و پروردگار مي باشد، و احكام خاصي برآن بار مي گردد، بر اصولي حتمي مبتني است، كه اگر اين اصول رعايت نشده باشد، اصلاً اين عقد برقرار نشده؛ احكام آن نيز جاري نخواهد بود.

اهم اين اصول كه در رساله هاي عمليه، در بخش مربوط به نذر و عهد آورده شده،عبارتند از :

1. مطابق با تعريفي كه براي نذر آورده شده، ـ كه انسان خويش را ملتزم سازد كه كار خيري را براي خدا بجا آورد، يا كاري را كه نكردن آن بهتر است، براي خدا ترك نمايد ـ اگر انسان نذر كند كه كار واجب يا مستحبي را ترك نمايد، نذرش صحيح نيست؛ اگر نذر كند كه كار مكروه يا حرامي را انجام دهد نيز، نذرش صحيح نمي باشد.

2. در نذر صيغه بايد خوانده شود،و لازم نيست آن را به عربي بخواند. پس اگر بگويد : اگر فلان حاجت من برآورده شود، براي خدا بر من است كه مثلاً اين مقدار مال را به فقير بدهم نذر او صحيح است.

3. امكان و توان بر اداء و وفاء به نذر براي نذر كننده باشد، و اگر نه ساقط مي گردد.

مقدار كفارة شكستن نذر، در فقه معين گشته است :

اگر انسان از روي اختيار به نذر خود عمل نكند، بايدكفاره بدهد. يعني يك بنده آزاد كند، يا به شست فقير طعام دهد، يا دو ماه پي در پي روزه بگيرد.





.برگرفته از توضيح المسائل حضرت امام خميني(، و مقام معظم رهبري حفظه ا...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.